Fungerende styreleder i fylkeslaget, Bjarte Hetland ønsket Lars Haltbrekken og landsstyret velkommen til Mostun fredag.

Landsstyret på plass

Landsstyret og sentralstyret i Norges Naturvernforbund har inntatt Mostun natursenter. I tre dager fram til søndag formiddag skal ca 35 tillitsvalgte og ansatte meisle ut kursen for det videre arbeidet.

- Dere har nå kommet til et fylke som ikke bare handler om olje og gass. Rogaland har 12 prosent av landets vannkraftressurser og har bygd ned det meste. Vi fører en tøff kamp for å ta vare på naturen, og vi gir oss aldri, forsikret fungerende styreleder, Bjarte Hetland  i sin velkomsttale til landsstyret og sentralstyrets medlemmer.

Det er første gang landsstyret samles  til møte er at det ble valgt på landsmøtet i Trondheim tidligere i år. Det er også første gang landsstyret møtes i Stavanger i "moderne tid". Sist byen fikk besøk av organisasjonens fremste tillitsvalgte var i 1969 da fylkeslaget var vertskap for landsmøtet.

Øverst på landsstyrets agenda står oppfølging av arbeidsplanen som ble vedtatt av landsmøtet. Det er denne planen som er landsstyrets viktigste styringsredskap. Blant de mest aktuelle sakene står forberedelsene til forbundets 100 års jubileum neste år. Det blir jubileumsbok, utstillinger, konkurranser og en lang rekke lokale markeringer.

Selv om programmet er tett, blir det plass til en en guidet tur rundt Mosvatnet  på lørdag. I den forbindelse vil det bli gitt en presentasjon av Mostun natursenter som drives av fylkeslaget og som er hovedbase for Jæren våtmarkssenter. Lørdag kveld inviterer fylkeslaget til festmiddag på Mostun der kortreist  og økologisk mat står på menyen.

Hvis værgudene er med oss på søndag blir det kort utflukt til Store Marøy der fylkeslaget har drevet dugnadsrydding av kystlynghei og kulturlandskap de siste 12 åra.

Bildetekst:

Landsstyret, sentralstyret og ansatte samlet på trammen foran Mostun natursenter i dag (fredag).

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.10.2013

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.