• Rogaland
  • Lysefjordens indrefilet er reddet
Det blir ikke kraftverk i Skurvedalsåna i Rogaland, det har Olje- og energidepartementet nå bestemt. Foto: Rune Folkvord.

Lysefjordens indrefilet er reddet

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

I flere år har Naturvernforbundet jobbet for å redde Lysefjordens indrefilet; Skurvedalen. Fredag 24. november 2017 kom nyheten om at arbeidet har gitt resultater:

Olje- og energiministeren har bestemt at det IKKE skal bygges vannkraftverk i vakre Skurvedalen.

– I dag skal vi feire. Skurvedalen er et stykke uberørt natur som byr på storslåtte naturopplevelser. Nå får elva renne fritt ned i den vakre dalen, sier Erik Thoring, daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

Mobiliserte i sosiale medier

Det har vært en lang kamp for å redde Skurvedalen. I 2016 sa NVE først ja til utbygging. Da bestemte Naturvernforbundet, Turistforeningen, Forum for natur og friluftsliv og andre seg for å mobilisere for Skurvedalen - både politisk, i media og i sosiale medier. Det ble blant annet laget en video som engasjerte mange:

I begrunnelsen heter det at: «Departementet har i avslaget lagt avgjørende vekt på Skurvedalens verdi for landskap, friluftsliv og naturmangfold».

Dal for naturelskere

Skurvedalen strekker seg nord-østover fra Bakken gård og har det meste en naturelsker kan ønske seg: Fossestryk, trange gjel, rolige loner, grusstrender og små holmer. Vassdraget er rammet inn av gammel og verneverdig furuskog og bratte bergskrenter, før dalen munner ut i høgheia med åpne lyngvidder innover mot Sunnmork.

Preikestolen nasjonalpark

Naturvernforbundet mener at dagens vedtak gjør det aktuelt å ta opp debatten om Preikestolen nasjonalpark igjen.

– Skurvedalen og de uberørte områdene i nord og nord-øst har naturverdier som er helt avgjørende for Preikestolområdet. Nå som det ikke blir utbygging, bør området sikres som nasjonalpark, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.