• Rogaland
  • Lysefjordens indrefilet er reddet
Det blir ikke kraftverk i Skurvedalsåna i Rogaland, det har Olje- og energidepartementet nå bestemt. Foto: Rune Folkvord.

Lysefjordens indrefilet er reddet

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

I flere år har Naturvernforbundet jobbet for å redde Lysefjordens indrefilet; Skurvedalen. Fredag 24. november 2017 kom nyheten om at arbeidet har gitt resultater:

Olje- og energiministeren har bestemt at det IKKE skal bygges vannkraftverk i vakre Skurvedalen.

– I dag skal vi feire. Skurvedalen er et stykke uberørt natur som byr på storslåtte naturopplevelser. Nå får elva renne fritt ned i den vakre dalen, sier Erik Thoring, daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

Mobiliserte i sosiale medier

Det har vært en lang kamp for å redde Skurvedalen. I 2016 sa NVE først ja til utbygging. Da bestemte Naturvernforbundet, Turistforeningen, Forum for natur og friluftsliv og andre seg for å mobilisere for Skurvedalen - både politisk, i media og i sosiale medier. Det ble blant annet laget en video som engasjerte mange:

I begrunnelsen heter det at: «Departementet har i avslaget lagt avgjørende vekt på Skurvedalens verdi for landskap, friluftsliv og naturmangfold».

Dal for naturelskere

Skurvedalen strekker seg nord-østover fra Bakken gård og har det meste en naturelsker kan ønske seg: Fossestryk, trange gjel, rolige loner, grusstrender og små holmer. Vassdraget er rammet inn av gammel og verneverdig furuskog og bratte bergskrenter, før dalen munner ut i høgheia med åpne lyngvidder innover mot Sunnmork.

Preikestolen nasjonalpark

Naturvernforbundet mener at dagens vedtak gjør det aktuelt å ta opp debatten om Preikestolen nasjonalpark igjen.

– Skurvedalen og de uberørte områdene i nord og nord-øst har naturverdier som er helt avgjørende for Preikestolområdet. Nå som det ikke blir utbygging, bør området sikres som nasjonalpark, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

NETTSIDE

NY NETTSIDE!

02.05.2019

Fra og med torsdag 2.mai er denne nettsiden historie. Nå finner du oss på rogaland-naturvern.no

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.