• Rogaland
  • Lysefjordens indrefilet er reddet
Det blir ikke kraftverk i Skurvedalsåna i Rogaland, det har Olje- og energidepartementet nå bestemt. Foto: Rune Folkvord.

Lysefjordens indrefilet er reddet

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

I flere år har Naturvernforbundet jobbet for å redde Lysefjordens indrefilet; Skurvedalen. Fredag 24. november 2017 kom nyheten om at arbeidet har gitt resultater:

Olje- og energiministeren har bestemt at det IKKE skal bygges vannkraftverk i vakre Skurvedalen.

– I dag skal vi feire. Skurvedalen er et stykke uberørt natur som byr på storslåtte naturopplevelser. Nå får elva renne fritt ned i den vakre dalen, sier Erik Thoring, daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

Mobiliserte i sosiale medier

Det har vært en lang kamp for å redde Skurvedalen. I 2016 sa NVE først ja til utbygging. Da bestemte Naturvernforbundet, Turistforeningen, Forum for natur og friluftsliv og andre seg for å mobilisere for Skurvedalen - både politisk, i media og i sosiale medier. Det ble blant annet laget en video som engasjerte mange:

I begrunnelsen heter det at: «Departementet har i avslaget lagt avgjørende vekt på Skurvedalens verdi for landskap, friluftsliv og naturmangfold».

Dal for naturelskere

Skurvedalen strekker seg nord-østover fra Bakken gård og har det meste en naturelsker kan ønske seg: Fossestryk, trange gjel, rolige loner, grusstrender og små holmer. Vassdraget er rammet inn av gammel og verneverdig furuskog og bratte bergskrenter, før dalen munner ut i høgheia med åpne lyngvidder innover mot Sunnmork.

Preikestolen nasjonalpark

Naturvernforbundet mener at dagens vedtak gjør det aktuelt å ta opp debatten om Preikestolen nasjonalpark igjen.

– Skurvedalen og de uberørte områdene i nord og nord-øst har naturverdier som er helt avgjørende for Preikestolområdet. Nå som det ikke blir utbygging, bør området sikres som nasjonalpark, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.