• Rogaland
  • Lysere utsikter for nasjonalpark?

Helge Steinsvåg er en sterk tilhenger av Preikestolen nasjonalpark. Foto: Rogaland Arbeiderparti.

Lysere utsikter for nasjonalpark?

Miljøvernminister Erik Solheim ber om lokale vedtak til støtte for Preikestolen nasjonalpark. Sjansene for at han kan få det, har økt etter kommune- og fylkestingvalget. Først og fremst som følge av Arbeiderpartiets brakvalg i Strand kommune.

Arbeiderpartiet i Strand fikk nær 41 prosent av stemmene og rykker inn i kommunestyret med 12 representanter. Strand Arbeiderparti har programfestet nasjonalparken, det samme gjelder Venstre og SV. Etter valget har de tre "nasjonalpark-partiene" 14 av 29 mandater i kommunestyret. En stemme til og det er flertall for å be Solheim om å starte en verneplanprosess.

Hvis Strand kommunestyre gjør et slikt vedtak øker også sjansene for et positivt vedtak i Rogaland fylkesting. Fylkespolitikerne har tradisjonelt lagt stor vekt på lokale politiske råd. I fylkestinget har Ap, V og SV 16 av 47 mandater. Det betyr at minst 8 representanter fra de øvrige partiene, H, Kr.F, Sp, Frp og Pp, må støtte et ønsker om en Preikestolen nasjonalpark. I Høyre har synet så langt vært delt, der representantene fra byområdene har vært positive, mens distritksrepresentantene har vært mer skeptiske. Ingen har de fem partiene har ytret seg om nasjonalparkforslaget i sine programmer for valgperioden, ergo er det heller ingen som har bundet seg til et ja eller nei til Preikestolen nasjonalpark.

Det gir et visst håp om at det kan bli et flertall for nasjonalpark, om forslaget kommer på fylkestingets bord.

Mini-ferie til Marøy

06.07.2018

Den 4. og 5. juli sveivet vi i gang Marøyferjå, og tok med oss nærmere 90 personer på dagsturer til Marøy.