• Rogaland
  • Lysere utsikter for nasjonalpark?

Helge Steinsvåg er en sterk tilhenger av Preikestolen nasjonalpark. Foto: Rogaland Arbeiderparti.

Lysere utsikter for nasjonalpark?

Miljøvernminister Erik Solheim ber om lokale vedtak til støtte for Preikestolen nasjonalpark. Sjansene for at han kan få det, har økt etter kommune- og fylkestingvalget. Først og fremst som følge av Arbeiderpartiets brakvalg i Strand kommune.

Arbeiderpartiet i Strand fikk nær 41 prosent av stemmene og rykker inn i kommunestyret med 12 representanter. Strand Arbeiderparti har programfestet nasjonalparken, det samme gjelder Venstre og SV. Etter valget har de tre "nasjonalpark-partiene" 14 av 29 mandater i kommunestyret. En stemme til og det er flertall for å be Solheim om å starte en verneplanprosess.

Hvis Strand kommunestyre gjør et slikt vedtak øker også sjansene for et positivt vedtak i Rogaland fylkesting. Fylkespolitikerne har tradisjonelt lagt stor vekt på lokale politiske råd. I fylkestinget har Ap, V og SV 16 av 47 mandater. Det betyr at minst 8 representanter fra de øvrige partiene, H, Kr.F, Sp, Frp og Pp, må støtte et ønsker om en Preikestolen nasjonalpark. I Høyre har synet så langt vært delt, der representantene fra byområdene har vært positive, mens distritksrepresentantene har vært mer skeptiske. Ingen har de fem partiene har ytret seg om nasjonalparkforslaget i sine programmer for valgperioden, ergo er det heller ingen som har bundet seg til et ja eller nei til Preikestolen nasjonalpark.

Det gir et visst håp om at det kan bli et flertall for nasjonalpark, om forslaget kommer på fylkestingets bord.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!