• Rogaland
  • Lysere utsikter for nasjonalpark?

Helge Steinsvåg er en sterk tilhenger av Preikestolen nasjonalpark. Foto: Rogaland Arbeiderparti.

Lysere utsikter for nasjonalpark?

Miljøvernminister Erik Solheim ber om lokale vedtak til støtte for Preikestolen nasjonalpark. Sjansene for at han kan få det, har økt etter kommune- og fylkestingvalget. Først og fremst som følge av Arbeiderpartiets brakvalg i Strand kommune.

Arbeiderpartiet i Strand fikk nær 41 prosent av stemmene og rykker inn i kommunestyret med 12 representanter. Strand Arbeiderparti har programfestet nasjonalparken, det samme gjelder Venstre og SV. Etter valget har de tre "nasjonalpark-partiene" 14 av 29 mandater i kommunestyret. En stemme til og det er flertall for å be Solheim om å starte en verneplanprosess.

Hvis Strand kommunestyre gjør et slikt vedtak øker også sjansene for et positivt vedtak i Rogaland fylkesting. Fylkespolitikerne har tradisjonelt lagt stor vekt på lokale politiske råd. I fylkestinget har Ap, V og SV 16 av 47 mandater. Det betyr at minst 8 representanter fra de øvrige partiene, H, Kr.F, Sp, Frp og Pp, må støtte et ønsker om en Preikestolen nasjonalpark. I Høyre har synet så langt vært delt, der representantene fra byområdene har vært positive, mens distritksrepresentantene har vært mer skeptiske. Ingen har de fem partiene har ytret seg om nasjonalparkforslaget i sine programmer for valgperioden, ergo er det heller ingen som har bundet seg til et ja eller nei til Preikestolen nasjonalpark.

Det gir et visst håp om at det kan bli et flertall for nasjonalpark, om forslaget kommer på fylkestingets bord.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.