• Rogaland
  • Lysglimt for hettemåkene i 2011

Hettemåka - fra 9400 par i 1975 til 558 par i 2011. Foto: Roy Mangersnes/wildphoto.no. Foto: Roy Mangersnes/wildphoto.no

Lysglimt for hettemåkene i 2011

Årets Fugl, hettemåka, har hatt den beste hekkesesongen på Jæren i år sammenliknet med de to foregående år. Men bestanden var 17 ganger større i 1975 og fordelt på langt flere hekkeplasser enn i dag. Årets fugl er definitivt i trøbbel.

Flere hettemåker hekket i Jærregionen i 2011.

Av Erling Sømme Kielland

Våren 2011 gjennomførte vi den avsluttende tellingen i en 3 årig undersøkelse  over antallet hekkende hettemåkepar Jærregionen. Vi. dvs. Kåre Kyllingstad, Finn M. Fuglestad, Erling S.Kielland og Svein Efteland , konstaterte ved tellingene i 2009 og 2010 en massiv nedgang i antallet hekkede fugler, og hekkebiotoper, sammenliknet med tellinger som Steinar Eldøy foretok i 1975. Nedgangen viste seg å være langt over 90 %.

Alle tidligere kjente hekkebiotoper ble besøkt også  2011 . Dette var: Grannesholmen i Hafrsfjord, Mosvannet, Harvalandsvannet, Alvevann, Grudavannet, Øksnevadtjern, Lonavannet, Engesvollstjern, Frøylandsvannet, Njåtjern, Orrevannet, Erga/Hopestadvannet, Søilandsvannet og Smukkevann. I tilegg kom 2 nye saltvannslokaliteter som ikke  har vært undersøkt tidligere. Disse  var Boganesskjær i Gandsfjorden, nær fastlandet, og omtrent midtveis mellom Stavanger og Sandnes, og Svartaskjær på en av byøyene like nord for Stavanger. Disse biotopene ble undersøkt  av Erik Thoring og  Per Olav Øverland (Boganesskjær.)

Her følger en oversikt over bekreftede hekkesteder og ca. antall hettemåkepar i Jærregionen i 2011:

Ferskvannslokaliteter:

Sted                                                   mai          juni

Mosvannet:                         ca.  70 par  -     ca 60 par.

Harvalandsvannet:                                       ca.   7 par   -

Øksnevadtjern:                  ca.   30 par -     ca. 4 par

Frøylandsvannet                ca. 450 par -    ca. 300 par.

Saltvannslokaliteter:

Svartaskjær:                       ca. 60  par. -      ca. 70 par.

Boganesskjær                     ca. 28  par.  -      ca  30 par

Sum høyeste antall par talt  i alle lokaliteter i  2011(mai) : Ca. 657 par.

Sum laveste  antall par talt  i alle lokaliteter i  2011 (juni) : Ca. 459 par.

Kommentarer til undersøkelsen i 2011.

Tellingenes nøyaktighet.:  Hettemåkelokalitetene  på selve Jæren ligger alle i ferskvann, og er stort sett loalisert til få og nærmest utilgjengelige sivområder (Mosvannet, Øksnevadtjern, Harvalandsvannet og delvis Frøylandsvannet.). Nøyaktige tellinger av reir, unger og rugende og ikke rugede fugler i slik høy vegetasjon er vanskelig..

I saltvannslokalitetene med åpnere og bedre innsyn til fuglene ( Svartaskjær, Boganesskjær) er tellingene nok tilnærmelsesvis korrekte..

Frøylandsvannets rolle: Frøylandsvannets rolle som selve  tyngdepunktet og kjerneområdet for hettemåkebestaden i Jærregionen i dag  er helt sentral, og kan ikke overvurderes! Bestanden her er fordelt på 4-5 atskilte lokaliteter. Over halvparten av alle hettemåker  i  regionen hekker nå i Frøylandsvannet.

Hettemåkebestanden i Jærregionen i 2011:Vi  anslår hettemåkebestanden i Jærregionen i 2011 til ca. 558par som blir et gjennomsnitt av våre tellinger i koloniene  dette året. Dette er en sterk økning i antallet par fra 2010 (ca. 194 par) og en stor økning fra 2009 (ca. 330 par).                  ( Men bemerk at  de 2 nye saltvannslokalitetene ikke var kjent og  ble talt disse 2 årene. Disse utgjør en økning på ca 100 hekkende par i 2011)

Sammenliknet med  hettemåkebestanden  i Jæren-området  i 1975 da Steinar Eldøy foretok sin undersøkelse og talte ca. 9400  par  på 13 lokaliteter, var arten i 2011 gått tilbake ca.94%,  og fordelt på 6 hekkesteder.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.