• Rogaland
  • Lysglimt for hettemåkene i 2011

Hettemåka - fra 9400 par i 1975 til 558 par i 2011. Foto: Roy Mangersnes/wildphoto.no. Foto: Roy Mangersnes/wildphoto.no

Lysglimt for hettemåkene i 2011

Årets Fugl, hettemåka, har hatt den beste hekkesesongen på Jæren i år sammenliknet med de to foregående år. Men bestanden var 17 ganger større i 1975 og fordelt på langt flere hekkeplasser enn i dag. Årets fugl er definitivt i trøbbel.

Flere hettemåker hekket i Jærregionen i 2011.

Av Erling Sømme Kielland

Våren 2011 gjennomførte vi den avsluttende tellingen i en 3 årig undersøkelse  over antallet hekkende hettemåkepar Jærregionen. Vi. dvs. Kåre Kyllingstad, Finn M. Fuglestad, Erling S.Kielland og Svein Efteland , konstaterte ved tellingene i 2009 og 2010 en massiv nedgang i antallet hekkede fugler, og hekkebiotoper, sammenliknet med tellinger som Steinar Eldøy foretok i 1975. Nedgangen viste seg å være langt over 90 %.

Alle tidligere kjente hekkebiotoper ble besøkt også  2011 . Dette var: Grannesholmen i Hafrsfjord, Mosvannet, Harvalandsvannet, Alvevann, Grudavannet, Øksnevadtjern, Lonavannet, Engesvollstjern, Frøylandsvannet, Njåtjern, Orrevannet, Erga/Hopestadvannet, Søilandsvannet og Smukkevann. I tilegg kom 2 nye saltvannslokaliteter som ikke  har vært undersøkt tidligere. Disse  var Boganesskjær i Gandsfjorden, nær fastlandet, og omtrent midtveis mellom Stavanger og Sandnes, og Svartaskjær på en av byøyene like nord for Stavanger. Disse biotopene ble undersøkt  av Erik Thoring og  Per Olav Øverland (Boganesskjær.)

Her følger en oversikt over bekreftede hekkesteder og ca. antall hettemåkepar i Jærregionen i 2011:

Ferskvannslokaliteter:

Sted                                                   mai          juni

Mosvannet:                         ca.  70 par  -     ca 60 par.

Harvalandsvannet:                                       ca.   7 par   -

Øksnevadtjern:                  ca.   30 par -     ca. 4 par

Frøylandsvannet                ca. 450 par -    ca. 300 par.

Saltvannslokaliteter:

Svartaskjær:                       ca. 60  par. -      ca. 70 par.

Boganesskjær                     ca. 28  par.  -      ca  30 par

Sum høyeste antall par talt  i alle lokaliteter i  2011(mai) : Ca. 657 par.

Sum laveste  antall par talt  i alle lokaliteter i  2011 (juni) : Ca. 459 par.

Kommentarer til undersøkelsen i 2011.

Tellingenes nøyaktighet.:  Hettemåkelokalitetene  på selve Jæren ligger alle i ferskvann, og er stort sett loalisert til få og nærmest utilgjengelige sivområder (Mosvannet, Øksnevadtjern, Harvalandsvannet og delvis Frøylandsvannet.). Nøyaktige tellinger av reir, unger og rugende og ikke rugede fugler i slik høy vegetasjon er vanskelig..

I saltvannslokalitetene med åpnere og bedre innsyn til fuglene ( Svartaskjær, Boganesskjær) er tellingene nok tilnærmelsesvis korrekte..

Frøylandsvannets rolle: Frøylandsvannets rolle som selve  tyngdepunktet og kjerneområdet for hettemåkebestaden i Jærregionen i dag  er helt sentral, og kan ikke overvurderes! Bestanden her er fordelt på 4-5 atskilte lokaliteter. Over halvparten av alle hettemåker  i  regionen hekker nå i Frøylandsvannet.

Hettemåkebestanden i Jærregionen i 2011:Vi  anslår hettemåkebestanden i Jærregionen i 2011 til ca. 558par som blir et gjennomsnitt av våre tellinger i koloniene  dette året. Dette er en sterk økning i antallet par fra 2010 (ca. 194 par) og en stor økning fra 2009 (ca. 330 par).                  ( Men bemerk at  de 2 nye saltvannslokalitetene ikke var kjent og  ble talt disse 2 årene. Disse utgjør en økning på ca 100 hekkende par i 2011)

Sammenliknet med  hettemåkebestanden  i Jæren-området  i 1975 da Steinar Eldøy foretok sin undersøkelse og talte ca. 9400  par  på 13 lokaliteter, var arten i 2011 gått tilbake ca.94%,  og fordelt på 6 hekkesteder.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.