• Rogaland
  • Mange var interessert i å lære mer om hubroen
Foto: Erik Thoring

Foto: Erik Thoring.

Mange var interessert i å lære mer om hubroen

Det ble en kjekk og lærerik presentasjon av verdens største ugle på Mostun natursenter den 22. mars.

Over 50 personer kom for å se flotte hubrobilder tatt av Arnt Ove Jøsang, samt lytte til viltforvalter Tor Punsviks beskrivelse av Agders arbeid med å beskytte hubro mot kraftlinjegrilling.  Bjarne Oddane fra Ecofact fortalte om situasjonen i Rogaland og om erfaringene fra radiomerking av hubro.

Etter foredraget henger det en salgutstilling i Inge Steenslands hus med Jøsangs bilder. Disse blir hengende til 17. mai.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.03.2018

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.