• Rogaland
  • Mange var interessert i å lære mer om hubroen
Foto: Erik Thoring

Foto: Erik Thoring.

Mange var interessert i å lære mer om hubroen

Det ble en kjekk og lærerik presentasjon av verdens største ugle på Mostun natursenter den 22. mars.

Over 50 personer kom for å se flotte hubrobilder tatt av Arnt Ove Jøsang, samt lytte til viltforvalter Tor Punsviks beskrivelse av Agders arbeid med å beskytte hubro mot kraftlinjegrilling.  Bjarne Oddane fra Ecofact fortalte om situasjonen i Rogaland og om erfaringene fra radiomerking av hubro.

Etter foredraget henger det en salgutstilling i Inge Steenslands hus med Jøsangs bilder. Disse blir hengende til 17. mai.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.