Ålandsbåten "Fri" (nr 2 fra venstre) har reist til Stavanger den lange veien til Stavanger og Marøy.

Marøy i vinden

Badebåten har tatt sommerpause, men Marøy har likevel hatt hyppige besøk. Tirsdag og torsdag fraktet "Marøyferjå" ungdom fra Storhaug Fritid og fredag tok Naturvernforbundet i mot 35 deltakere fra arrangementet "Vinden drar". TV-Vest har også besøkt øya denne uka.

"Vinden drar" er en årlig samling for nordiske tradisjonbåtentusiaster. I en uke har 130 deltakere hatt base på Lindøy. Fredag reiste 35 til Marøy, mens de øvrige seilte med "Brødrene af Sand" til Kvitsøy. På Marøy ble det omvisning og konkurranse for deltakerne som  kom fra Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Norge.

Mandag 1.august er det en ny runde med badebåten. I mellom tiden ligger Marøy der, klar til å brukes for alle som har tilgang på båt.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.