Marøyferjå slik den så ut med intakt ror. Lørdag knakk rorstammen ved vannlinjen og forsvant i dypet.

Marøyferjå mistet roret

Marøyferjå er ute av drift i minst to uker etter rorhavari på Gandsfjorden på lørdag. Det betyr at den berammede dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst.

Uhellet skjedde midtveis i fjorden, på vei fra Marøy till havna i Breivik. Trolig traff roret en drivende gjenstand i fjorden. Resultatet var fatalt. Roret knakk ved vannlinjen og forsvant i dypet. I den sterke SØ kulingen var det umulig å ta båten til land. Heldigvis var ikke verken propell eller motor skadet slik at Marøyferjå kunne bakkes opp mot vinden. Etterhvert kom det en daycruiser forbi som tok Marøyferjå under slep. Den ligger nå ved et båtverksted på Li som skal lage nytt roranlegg.

Dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst, men vi håper at Marøyferjå er klar til dugnaden som er berammet lørdag 24.mars.

Mini-ferie til Marøy

06.07.2018

Den 4. og 5. juli sveivet vi i gang Marøyferjå, og tok med oss nærmere 90 personer på dagsturer til Marøy.