Marøyferjå slik den så ut med intakt ror. Lørdag knakk rorstammen ved vannlinjen og forsvant i dypet.

Marøyferjå mistet roret

Marøyferjå er ute av drift i minst to uker etter rorhavari på Gandsfjorden på lørdag. Det betyr at den berammede dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst.

Uhellet skjedde midtveis i fjorden, på vei fra Marøy till havna i Breivik. Trolig traff roret en drivende gjenstand i fjorden. Resultatet var fatalt. Roret knakk ved vannlinjen og forsvant i dypet. I den sterke SØ kulingen var det umulig å ta båten til land. Heldigvis var ikke verken propell eller motor skadet slik at Marøyferjå kunne bakkes opp mot vinden. Etterhvert kom det en daycruiser forbi som tok Marøyferjå under slep. Den ligger nå ved et båtverksted på Li som skal lage nytt roranlegg.

Dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst, men vi håper at Marøyferjå er klar til dugnaden som er berammet lørdag 24.mars.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.03.2012

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018 | Sist oppdatert: 11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Vel blåst klesbyttedag

24.04.2018 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Søndag 15 april var gamle Mostun fylt til randen av flott tøy og klimabevisste forbrukere.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!