Marøyferjå slik den så ut med intakt ror. Lørdag knakk rorstammen ved vannlinjen og forsvant i dypet.

Marøyferjå mistet roret

Marøyferjå er ute av drift i minst to uker etter rorhavari på Gandsfjorden på lørdag. Det betyr at den berammede dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst.

Uhellet skjedde midtveis i fjorden, på vei fra Marøy till havna i Breivik. Trolig traff roret en drivende gjenstand i fjorden. Resultatet var fatalt. Roret knakk ved vannlinjen og forsvant i dypet. I den sterke SØ kulingen var det umulig å ta båten til land. Heldigvis var ikke verken propell eller motor skadet slik at Marøyferjå kunne bakkes opp mot vinden. Etterhvert kom det en daycruiser forbi som tok Marøyferjå under slep. Den ligger nå ved et båtverksted på Li som skal lage nytt roranlegg.

Dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst, men vi håper at Marøyferjå er klar til dugnaden som er berammet lørdag 24.mars.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.