Marøyferjå slik den så ut med intakt ror. Lørdag knakk rorstammen ved vannlinjen og forsvant i dypet.

Marøyferjå mistet roret

Marøyferjå er ute av drift i minst to uker etter rorhavari på Gandsfjorden på lørdag. Det betyr at den berammede dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst.

Uhellet skjedde midtveis i fjorden, på vei fra Marøy till havna i Breivik. Trolig traff roret en drivende gjenstand i fjorden. Resultatet var fatalt. Roret knakk ved vannlinjen og forsvant i dypet. I den sterke SØ kulingen var det umulig å ta båten til land. Heldigvis var ikke verken propell eller motor skadet slik at Marøyferjå kunne bakkes opp mot vinden. Etterhvert kom det en daycruiser forbi som tok Marøyferjå under slep. Den ligger nå ved et båtverksted på Li som skal lage nytt roranlegg.

Dugnaden førstkommende lørdag blir avlyst, men vi håper at Marøyferjå er klar til dugnaden som er berammet lørdag 24.mars.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.