Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt.

Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt. Foto: Anne Elisabeth Carlsen

Miljøpris til Marøy

Enjo Norge har tildelt Marøy-prosjektet miljøprisen for 2011. Prisen er på 15 000 kroner og skal gå til å styrke arbeidet med formidling og tilrettelegging. Siden 2000 har en dugnadsgruppe lagt ned nær 4000 timer i rydding, brenning og skjøtsel av det gamle kulturlandskapet på Store Marøy utenfor Stavanger.

Marøy-prosjektet ble satt i gang for å få tilbake beitemarker og kystlynghei slik det så ut på slutten av 1950-tallet da den siste familien flyttet fra øya. Etter fire tiår uten dyr eller drift var kulturlandskapet i ferd med å gro fullstendig igjen. Etterhvert som øya ble ryddet har også båtfolk funnet tilbake. I 2005 kjøpte Naturvernforbundet skyssbåten "Marøyferjå" som har vist seg svært velegnet til persontransport. I løpet av de siste fem åra har "Marøyferjå" fraktet nær 2000 personer.

Med Miljøprisen fra Enjo vil Marøy-prosjektet kunne satse enda sterkere på formidling av kunnskap og opplevelser i det unike landskapet. Særlig barn og unge har stor glede av å besøke Marøy og gjøre seg kjent med øyas spennende historie. Sammen med midler fra Den Naturlige Skolesekken vil flere hundre skoleelever kunne besøke øya til høsten.

Enjo Norge er et rengjøringselskap med klar miljøprofil. Selskapet produserer og selger rengjøringskluter og redskaper som er basert på bruk av rent vann. Fibrene i klutene rengjør mekanisk istedet for kjemisk. Dermed blir miljøet spart for skadelige utslipp av kjemikalier, innemiljøet blir bedre og huset blir renere enn ved bruk av kjemikalier.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.