Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt.

Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt. Foto: Anne Elisabeth Carlsen

Miljøpris til Marøy

Enjo Norge har tildelt Marøy-prosjektet miljøprisen for 2011. Prisen er på 15 000 kroner og skal gå til å styrke arbeidet med formidling og tilrettelegging. Siden 2000 har en dugnadsgruppe lagt ned nær 4000 timer i rydding, brenning og skjøtsel av det gamle kulturlandskapet på Store Marøy utenfor Stavanger.

Marøy-prosjektet ble satt i gang for å få tilbake beitemarker og kystlynghei slik det så ut på slutten av 1950-tallet da den siste familien flyttet fra øya. Etter fire tiår uten dyr eller drift var kulturlandskapet i ferd med å gro fullstendig igjen. Etterhvert som øya ble ryddet har også båtfolk funnet tilbake. I 2005 kjøpte Naturvernforbundet skyssbåten "Marøyferjå" som har vist seg svært velegnet til persontransport. I løpet av de siste fem åra har "Marøyferjå" fraktet nær 2000 personer.

Med Miljøprisen fra Enjo vil Marøy-prosjektet kunne satse enda sterkere på formidling av kunnskap og opplevelser i det unike landskapet. Særlig barn og unge har stor glede av å besøke Marøy og gjøre seg kjent med øyas spennende historie. Sammen med midler fra Den Naturlige Skolesekken vil flere hundre skoleelever kunne besøke øya til høsten.

Enjo Norge er et rengjøringselskap med klar miljøprofil. Selskapet produserer og selger rengjøringskluter og redskaper som er basert på bruk av rent vann. Fibrene i klutene rengjør mekanisk istedet for kjemisk. Dermed blir miljøet spart for skadelige utslipp av kjemikalier, innemiljøet blir bedre og huset blir renere enn ved bruk av kjemikalier.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.