Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt.

Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt. Foto: Anne Elisabeth Carlsen

Miljøpris til Marøy

Enjo Norge har tildelt Marøy-prosjektet miljøprisen for 2011. Prisen er på 15 000 kroner og skal gå til å styrke arbeidet med formidling og tilrettelegging. Siden 2000 har en dugnadsgruppe lagt ned nær 4000 timer i rydding, brenning og skjøtsel av det gamle kulturlandskapet på Store Marøy utenfor Stavanger.

Marøy-prosjektet ble satt i gang for å få tilbake beitemarker og kystlynghei slik det så ut på slutten av 1950-tallet da den siste familien flyttet fra øya. Etter fire tiår uten dyr eller drift var kulturlandskapet i ferd med å gro fullstendig igjen. Etterhvert som øya ble ryddet har også båtfolk funnet tilbake. I 2005 kjøpte Naturvernforbundet skyssbåten "Marøyferjå" som har vist seg svært velegnet til persontransport. I løpet av de siste fem åra har "Marøyferjå" fraktet nær 2000 personer.

Med Miljøprisen fra Enjo vil Marøy-prosjektet kunne satse enda sterkere på formidling av kunnskap og opplevelser i det unike landskapet. Særlig barn og unge har stor glede av å besøke Marøy og gjøre seg kjent med øyas spennende historie. Sammen med midler fra Den Naturlige Skolesekken vil flere hundre skoleelever kunne besøke øya til høsten.

Enjo Norge er et rengjøringselskap med klar miljøprofil. Selskapet produserer og selger rengjøringskluter og redskaper som er basert på bruk av rent vann. Fibrene i klutene rengjør mekanisk istedet for kjemisk. Dermed blir miljøet spart for skadelige utslipp av kjemikalier, innemiljøet blir bedre og huset blir renere enn ved bruk av kjemikalier.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.