Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt.

Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt. Foto: Anne Elisabeth Carlsen

Miljøpris til Marøy

Enjo Norge har tildelt Marøy-prosjektet miljøprisen for 2011. Prisen er på 15 000 kroner og skal gå til å styrke arbeidet med formidling og tilrettelegging. Siden 2000 har en dugnadsgruppe lagt ned nær 4000 timer i rydding, brenning og skjøtsel av det gamle kulturlandskapet på Store Marøy utenfor Stavanger.

Marøy-prosjektet ble satt i gang for å få tilbake beitemarker og kystlynghei slik det så ut på slutten av 1950-tallet da den siste familien flyttet fra øya. Etter fire tiår uten dyr eller drift var kulturlandskapet i ferd med å gro fullstendig igjen. Etterhvert som øya ble ryddet har også båtfolk funnet tilbake. I 2005 kjøpte Naturvernforbundet skyssbåten "Marøyferjå" som har vist seg svært velegnet til persontransport. I løpet av de siste fem åra har "Marøyferjå" fraktet nær 2000 personer.

Med Miljøprisen fra Enjo vil Marøy-prosjektet kunne satse enda sterkere på formidling av kunnskap og opplevelser i det unike landskapet. Særlig barn og unge har stor glede av å besøke Marøy og gjøre seg kjent med øyas spennende historie. Sammen med midler fra Den Naturlige Skolesekken vil flere hundre skoleelever kunne besøke øya til høsten.

Enjo Norge er et rengjøringselskap med klar miljøprofil. Selskapet produserer og selger rengjøringskluter og redskaper som er basert på bruk av rent vann. Fibrene i klutene rengjør mekanisk istedet for kjemisk. Dermed blir miljøet spart for skadelige utslipp av kjemikalier, innemiljøet blir bedre og huset blir renere enn ved bruk av kjemikalier.

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.07.2011

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017 | Sist oppdatert: 21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017 | Sist oppdatert: 25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017 | Sist oppdatert: 21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.