Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt.

Styreleder Eirin Haneberg mottar miljøprisen fra Enjo Norge ved Elin Fikstvedt. Foto: Anne Elisabeth Carlsen

Miljøpris til Marøy

Enjo Norge har tildelt Marøy-prosjektet miljøprisen for 2011. Prisen er på 15 000 kroner og skal gå til å styrke arbeidet med formidling og tilrettelegging. Siden 2000 har en dugnadsgruppe lagt ned nær 4000 timer i rydding, brenning og skjøtsel av det gamle kulturlandskapet på Store Marøy utenfor Stavanger.

Marøy-prosjektet ble satt i gang for å få tilbake beitemarker og kystlynghei slik det så ut på slutten av 1950-tallet da den siste familien flyttet fra øya. Etter fire tiår uten dyr eller drift var kulturlandskapet i ferd med å gro fullstendig igjen. Etterhvert som øya ble ryddet har også båtfolk funnet tilbake. I 2005 kjøpte Naturvernforbundet skyssbåten "Marøyferjå" som har vist seg svært velegnet til persontransport. I løpet av de siste fem åra har "Marøyferjå" fraktet nær 2000 personer.

Med Miljøprisen fra Enjo vil Marøy-prosjektet kunne satse enda sterkere på formidling av kunnskap og opplevelser i det unike landskapet. Særlig barn og unge har stor glede av å besøke Marøy og gjøre seg kjent med øyas spennende historie. Sammen med midler fra Den Naturlige Skolesekken vil flere hundre skoleelever kunne besøke øya til høsten.

Enjo Norge er et rengjøringselskap med klar miljøprofil. Selskapet produserer og selger rengjøringskluter og redskaper som er basert på bruk av rent vann. Fibrene i klutene rengjør mekanisk istedet for kjemisk. Dermed blir miljøet spart for skadelige utslipp av kjemikalier, innemiljøet blir bedre og huset blir renere enn ved bruk av kjemikalier.

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.07.2011

Grønt eller grått i sentrum?

22.10.2016 | Sist oppdatert: 22.10.2016

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

_RMA0650

Svalbardnatur, jærfugler og pøbelgran på Mostun

19.10.2016 | Sist oppdatert: 19.10.2016

Høstens foredragsserie "Natur på torsdag" er i gang på Mostun natursenter. Foredragene holdes i den splitter nye foredragssalen i Inge Steenslands Hus. I høst blir det foredrag om fugler langs Jærstrendene, om Svalbardnatur og om gammelskog og pøbelgran.

Foto 20-2

Vern om vipene ved Fygaren!

28.09.2016 | Sist oppdatert: 28.09.2016

Stavanger kommune foreslår å bygge en tursti over Fygaren, mellom Byhaugen og Litle Stokkavatn. Det kan bety katastrofe for en av Stavangers siste hekkelokaliteter for den sterkt truete vipa.

Magnhild

-Eit besøkssenter verdt å besøkja

26.09.2016 | Sist oppdatert: 26.09.2016

- For eit senter de i Naturvernforbundet har laga til! Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa sparte ikkje på godorda då ho opna Inge Steenslands Hus torsdag 22.september. Her er talen hennar: