Foto: Sissel Norheim

Foto: Sissel Norheim.

Mini-ferie til Marøy

Den 4. og 5. juli sveivet vi i gang Marøyferjå, og tok med oss nærmere 90 personer på dagsturer til Marøy.

Tilbudet ble annonsert via Flyktningeseksjonen i Stavanger, samt i turgruppa til Røde Kors. Tilbudet viste seg å være svært populært, og siden vi ville ikke avvise noen ble det kjørt skytteltrafikk mellom båthavna og øya for å få alle trygt over.

På øya ble det både badet, fisket og grillet.  De syriske deltagerne disket begge dagene opp herremåltid som langt overgår den norske matpakken.

I tillegg til mat og avslapping ble det omvisning på øya.

Naturvernforbundet ønsker å rette fokus på naturen som integreringsarena, og har mottatt støtte fra Miljødirektoratet og Stavanger kommune for å drive integreringstiltak.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.07.2018

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.