• Rogaland
  • Mostun til Naturvernforbundet?
Miljøutvalget i Stavanger kommune befarer Mostun sammen med Naturvernforbundets styre. Foto: Anne Elisabeth Carlsen.

Mostun til Naturvernforbundet?

Mostun fra 1867 kan blir naturinformasjonssenter og møtelokale for Naturvernforbundet. Ideen er plantet hos politikere og administrasjon i kommunen, og tilbakemeldingene er positive. Spørsmålet om en leieavtale blir avgjort på et møte i hovedutvalget for miljø og utbygging 23.august.

Mostun vil være et perfekt sted for et naturinformasjonssenter: Midt i byens desidert mest artsrike naturområde og med rundt en million brukere i året. Få om noen andre tilsvarende sentra i Norge  har et slikt publikumspotensiale.

Naturvernforbundets plan er å ta i bruk Mostun første etasje til et spennende, nyskapende og interaktivt informasjonssenter med særlig vekt på Mosvatnets rike plante- og dyreliv. Første etasje er et stort åpent rom som har vært i bruk som festlokale.

I andre etasje er det to kontorer, ett møterom og et lagerrom. Her vil Naturvernforbundet og flere andre miljøfaglige organisasjoner kunne ha faste møteaktiviteter. Norsk Botanisk Forening og Norsk Ornitiologisk Forening har allerede signalisert sin interesse.

I dag holder Naturvernforbundet til i Sandvigå 24. Dette bygget skal om ett eller to år tømmes og totalrenoveres. Vi må ut, og knapt noe sted kan passe  et naturvernforbund  bedre enn Mostun.

Mostun er bygd i 1867 som sommerbolig for boktrykker Arnt Moe og hans familie. Sønnen Håkon drev seinere Tjensvold Gartneri på eiendommen. I en periode fram til slutten av 1950-tallet ble det drevet en populær kafe av bondeungdomslaget. Inntil nylig har Mostun vært klubblokale for SIF Håndball.

Som dere vil se av bildet fra Byarkivet har Mostun vært en staselig eiendom med et praktfullt hageanlegg. Det må være den langsiktige planen for eiendommen: Å tilbakeføre bygget og hagen til fordums prakt!

Fotograf: Byarkivet

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.