• Rogaland
  • Nå får hundrevis av fugler nytt hjem
Fiks ferdige fuglekasser - med navn på - og klare til innflytting!

Nå får hundrevis av fugler nytt hjem

Småfuglene kan bare glede seg: Over 300 hjemmesnekrede fuglekasser er på vei ut til årets hekkesesong.

ImageGår du forbi Mostun natursenter denne våren, er sjansen stor for at du vil høre mye "bank-bank-bank". Det er i så fall lyden av ivrige barnehagebarn som snekrer fuglekasser for harde livet. Over 200 egensnekrede fuglekasser vil bli delt ut gratis til barna, som får ta de med seg hjem for å henge opp i hagen eller på hytta. Det betyr at mange fugler kan flytte inn i splitter nye hjem denne våren.

Fuglekasseverkstedet er en del av undervisningsopplegget til Naturvernforbundet i Rogaland og Mostun natursenter, hvor vi vil inspirere barna til å lære mer om våtmarksnaturen og hvordan vi best kan ta vare på den. I tillegg til å bygge sine egne fuglekasser, får barna også lære mer om hvordan fuglene lever, hvordan og hvorfor de bygger rede og hva vi kan gjøre for å hjelpe dem.

Å bygge og henge opp sine egne fuglekasser er en gøy og enkel måte å følge med på livet i naturen og samtidig gjøre en god innsats. Gamle, hule trær er etter hvert blitt en sjeldenhet i naturen, og det er hard konkurranse om å finne ledige plasser å bygge rede. Derfor er det alltid behov for gode fuglekasser.

ImageDet er Skretting og Stavanger kommune som har gitt oss mulighet til å invitere barnehagene på besøk og dele ut gratis fuglekasser.

I løpet av våren 2016 vil vi også ha to fuglekasseverksted om er åpne for alle. Du finner informasjon på Facebook om når disse er.

Det første fuglekasseverkstedet ble arrangert søndag 6. mars. Da ble over 100 fuglekasser solgt og snekret - og hele 81 personer meldte seg inn i Naturvernforbundet samme dag.

Viktig å vite om fuglekasser

• Heng ikke opp flere kasser enn du kan vedlikeholde.
  • Fest kassene slik at de ikke skader trær eller kan falle ned.
  • Forstyrr ikke fuglene under reirbygging og egglegging.
  • Rør ikke egg og unger.
  • Rens kassene når hekkesesongen er over.

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.03.2016

Skurvedalen, CIMG0086

Lysefjordens indrefilet er reddet

24.11.2017 | Sist oppdatert: 24.11.2017

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017 | Sist oppdatert: 02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017 | Sist oppdatert: 21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017 | Sist oppdatert: 12.06.2018

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.