Foto: Naturvernforbundet i Rogaland

Nasjonalpark - NÅ!

12 frivillige organisasjoner med over 300 000 medlemmer stiller seg bak kravet om Preikestolen nasjonalpark-NÅ! I en rykende fersk brosjyre uttaler DNT-leder Kristin Krohn Devold at "Preikestolen og Lysefjorden er uten sidestykke i norsk natur og fortjener nasjonalparkstatus".

Brosjyren som er utgitt av Naturvernforbundet danner opptakten til nasjonalparkmøtet som arrangeres på Rosenkildehuset mandag 17.januar fra kl 11 til 13. Dette møtet bør du ikke gå glipp av! Se det særdeles spennende progammet og meld deg på hos Næringsforeningen www.stavanger-chamber.no

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.