• Rogaland
  • Naturen vant igjen på Siragrunnen

Den kritisk truede lomvien kan fortsatt fly i flokker over Siragrunnen - sammen med en rekke andre truede arter. Foto. Jan Erik Røer.

Naturen vant igjen på Siragrunnen

Etter flere års hard jobbing er det endelig klart: Det blir ikke vindkraftanlegg på Siragrunnen. Det betyr at trekkfuglene fortsatt kan fly i fred.

Det er Olje- og energiminister Tord Lien (Frp) som har tatt den endelige avgjørelsen om at det ikke blir vindkraftanlegg langs kysten av Rogaland og Vest-Agder.

- Dette er en svært gledelig nyhet. Det er en viktig seier for naturen, og spesielt trekkfuglene, som nå kan fortsette å fly i fred mellom Norge og resten av verden uten fare for å fly inn i et vindkraftanlegg, sier Håkon Fossmark i Naturvernforbundet i Rogaland.

Viktig i tusener av år

Naturvernforbundet i Rogaland har jobbet for denne saken i flere år, i tett samarbeid med blant andre Norsk Ornitologisk Forening, WWF, Sabima, Turistforeningen og Naturvernforbundet sentralt. Senest i oktober 2015 var Naturvernforbundet i Rogaland i Oslo og møtte politikere på Stortinget for å forklare viktigheten av saken.

Saken har vært høyt prioritert fordi Siragrunnen er et av de viktigste områdene for trekkfugler som finnes. Her møtes trekkruter til både sjøfugl, landfugl og våtmarksfugl. På grunn av den bratte klippekysten tvinges fuglene til å fly gjennom en smal korridor rett gjennom området hvor vindkraftanlegget skulle plasseres.

Fuglene har brukt kysten langs Siragrunnen som navigasjonspunkt i tusener av år. Med dagens vedtak kan det heldigvis fortsette slik.

Olje- og energiminister Tord Lien peker på viktigeten av nettopp dette når han begrunner avslaget.

- Fordelene ved en eventuell vindkraftutbygging på Siragrunnen oppveier ikke de betydelige ulempene for naturmangfoldet og for fiskerinæringen i området. Også virkningene for kystlandskapet har spilt inn. Samtidig må de betydelige kostnadene ved utbygging tillegges vekt, sier olje- og energiminister Tord Lien.

Viktig med vindkraft til havs

Naturvernforbundet i Rogaland menersatsing på offshore vindkraft er viktig, men det må gjøres på steder hvor konfliktene med fugl og fiske er betydelig mindre. Siragrunnen ville vært det mest konfliktfylte stedet å legge et slikt anlegg.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.