• Rogaland
  • Naturen vant igjen på Siragrunnen

Den kritisk truede lomvien kan fortsatt fly i flokker over Siragrunnen - sammen med en rekke andre truede arter. Foto. Jan Erik Røer.

Naturen vant igjen på Siragrunnen

Etter flere års hard jobbing er det endelig klart: Det blir ikke vindkraftanlegg på Siragrunnen. Det betyr at trekkfuglene fortsatt kan fly i fred.

Det er Olje- og energiminister Tord Lien (Frp) som har tatt den endelige avgjørelsen om at det ikke blir vindkraftanlegg langs kysten av Rogaland og Vest-Agder.

- Dette er en svært gledelig nyhet. Det er en viktig seier for naturen, og spesielt trekkfuglene, som nå kan fortsette å fly i fred mellom Norge og resten av verden uten fare for å fly inn i et vindkraftanlegg, sier Håkon Fossmark i Naturvernforbundet i Rogaland.

Viktig i tusener av år

Naturvernforbundet i Rogaland har jobbet for denne saken i flere år, i tett samarbeid med blant andre Norsk Ornitologisk Forening, WWF, Sabima, Turistforeningen og Naturvernforbundet sentralt. Senest i oktober 2015 var Naturvernforbundet i Rogaland i Oslo og møtte politikere på Stortinget for å forklare viktigheten av saken.

Saken har vært høyt prioritert fordi Siragrunnen er et av de viktigste områdene for trekkfugler som finnes. Her møtes trekkruter til både sjøfugl, landfugl og våtmarksfugl. På grunn av den bratte klippekysten tvinges fuglene til å fly gjennom en smal korridor rett gjennom området hvor vindkraftanlegget skulle plasseres.

Fuglene har brukt kysten langs Siragrunnen som navigasjonspunkt i tusener av år. Med dagens vedtak kan det heldigvis fortsette slik.

Olje- og energiminister Tord Lien peker på viktigeten av nettopp dette når han begrunner avslaget.

- Fordelene ved en eventuell vindkraftutbygging på Siragrunnen oppveier ikke de betydelige ulempene for naturmangfoldet og for fiskerinæringen i området. Også virkningene for kystlandskapet har spilt inn. Samtidig må de betydelige kostnadene ved utbygging tillegges vekt, sier olje- og energiminister Tord Lien.

Viktig med vindkraft til havs

Naturvernforbundet i Rogaland menersatsing på offshore vindkraft er viktig, men det må gjøres på steder hvor konfliktene med fugl og fiske er betydelig mindre. Siragrunnen ville vært det mest konfliktfylte stedet å legge et slikt anlegg.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.