• Rogaland
  • Naturen vant igjen på Siragrunnen

Den kritisk truede lomvien kan fortsatt fly i flokker over Siragrunnen - sammen med en rekke andre truede arter. Foto. Jan Erik Røer.

Naturen vant igjen på Siragrunnen

Etter flere års hard jobbing er det endelig klart: Det blir ikke vindkraftanlegg på Siragrunnen. Det betyr at trekkfuglene fortsatt kan fly i fred.

Det er Olje- og energiminister Tord Lien (Frp) som har tatt den endelige avgjørelsen om at det ikke blir vindkraftanlegg langs kysten av Rogaland og Vest-Agder.

- Dette er en svært gledelig nyhet. Det er en viktig seier for naturen, og spesielt trekkfuglene, som nå kan fortsette å fly i fred mellom Norge og resten av verden uten fare for å fly inn i et vindkraftanlegg, sier Håkon Fossmark i Naturvernforbundet i Rogaland.

Viktig i tusener av år

Naturvernforbundet i Rogaland har jobbet for denne saken i flere år, i tett samarbeid med blant andre Norsk Ornitologisk Forening, WWF, Sabima, Turistforeningen og Naturvernforbundet sentralt. Senest i oktober 2015 var Naturvernforbundet i Rogaland i Oslo og møtte politikere på Stortinget for å forklare viktigheten av saken.

Saken har vært høyt prioritert fordi Siragrunnen er et av de viktigste områdene for trekkfugler som finnes. Her møtes trekkruter til både sjøfugl, landfugl og våtmarksfugl. På grunn av den bratte klippekysten tvinges fuglene til å fly gjennom en smal korridor rett gjennom området hvor vindkraftanlegget skulle plasseres.

Fuglene har brukt kysten langs Siragrunnen som navigasjonspunkt i tusener av år. Med dagens vedtak kan det heldigvis fortsette slik.

Olje- og energiminister Tord Lien peker på viktigeten av nettopp dette når han begrunner avslaget.

- Fordelene ved en eventuell vindkraftutbygging på Siragrunnen oppveier ikke de betydelige ulempene for naturmangfoldet og for fiskerinæringen i området. Også virkningene for kystlandskapet har spilt inn. Samtidig må de betydelige kostnadene ved utbygging tillegges vekt, sier olje- og energiminister Tord Lien.

Viktig med vindkraft til havs

Naturvernforbundet i Rogaland menersatsing på offshore vindkraft er viktig, men det må gjøres på steder hvor konfliktene med fugl og fiske er betydelig mindre. Siragrunnen ville vært det mest konfliktfylte stedet å legge et slikt anlegg.

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.