• Rogaland
  • Nei til nydyrking av skog på Bore
Boreskogen som Klepp-politikerne mener kan hogges og nydyrkes.

Nei til nydyrking av skog på Bore

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Skogteigen ligger like utenfor Jærstrendene landskapsvernområde og består av plantet furu med innslag av lauvtrær. Skogen er en viktig rasteplass for trekkende fugl (beite og skjul) og leveområde for "jærhare". Døde og døende trær gir grobunn for et variert insektliv og godt skjul for fugler. I skogen er det rester av sørlig sandynemark  som er en truet naturtype. Skogen slik den ligger i dag er en viktig buffer til verneområdet. Ved nydyrking vil arealet i verneområdet bli negativt påvirket av bløtgjødsling.

Klepp kommune har svært få udyrka restarealer igjen og oppdyrking av skogen vil være i strid med kommunens egne mål for bevaring av restarealene.

Rådmannen i Klepp innstilte på å avslå søknaden om hogst og nydyrking av skogteigen. Men politikerne ville det annerledes. Søkeren fikk tillatelse til nydyrking. Dette vedtaket er altså påklaget av NOF,Rogaland og Naturvernforbundet.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!