• Rogaland
  • Nei til nydyrking av skog på Bore
Boreskogen som Klepp-politikerne mener kan hogges og nydyrkes.

Nei til nydyrking av skog på Bore

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Skogteigen ligger like utenfor Jærstrendene landskapsvernområde og består av plantet furu med innslag av lauvtrær. Skogen er en viktig rasteplass for trekkende fugl (beite og skjul) og leveområde for "jærhare". Døde og døende trær gir grobunn for et variert insektliv og godt skjul for fugler. I skogen er det rester av sørlig sandynemark  som er en truet naturtype. Skogen slik den ligger i dag er en viktig buffer til verneområdet. Ved nydyrking vil arealet i verneområdet bli negativt påvirket av bløtgjødsling.

Klepp kommune har svært få udyrka restarealer igjen og oppdyrking av skogen vil være i strid med kommunens egne mål for bevaring av restarealene.

Rådmannen i Klepp innstilte på å avslå søknaden om hogst og nydyrking av skogteigen. Men politikerne ville det annerledes. Søkeren fikk tillatelse til nydyrking. Dette vedtaket er altså påklaget av NOF,Rogaland og Naturvernforbundet.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.