• Rogaland
  • Nei til nydyrking av skog på Bore
Boreskogen som Klepp-politikerne mener kan hogges og nydyrkes.

Nei til nydyrking av skog på Bore

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Skogteigen ligger like utenfor Jærstrendene landskapsvernområde og består av plantet furu med innslag av lauvtrær. Skogen er en viktig rasteplass for trekkende fugl (beite og skjul) og leveområde for "jærhare". Døde og døende trær gir grobunn for et variert insektliv og godt skjul for fugler. I skogen er det rester av sørlig sandynemark  som er en truet naturtype. Skogen slik den ligger i dag er en viktig buffer til verneområdet. Ved nydyrking vil arealet i verneområdet bli negativt påvirket av bløtgjødsling.

Klepp kommune har svært få udyrka restarealer igjen og oppdyrking av skogen vil være i strid med kommunens egne mål for bevaring av restarealene.

Rådmannen i Klepp innstilte på å avslå søknaden om hogst og nydyrking av skogteigen. Men politikerne ville det annerledes. Søkeren fikk tillatelse til nydyrking. Dette vedtaket er altså påklaget av NOF,Rogaland og Naturvernforbundet.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.