• Rogaland
  • Nei til nydyrking av skog på Bore
Boreskogen som Klepp-politikerne mener kan hogges og nydyrkes.

Nei til nydyrking av skog på Bore

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Skogteigen ligger like utenfor Jærstrendene landskapsvernområde og består av plantet furu med innslag av lauvtrær. Skogen er en viktig rasteplass for trekkende fugl (beite og skjul) og leveområde for "jærhare". Døde og døende trær gir grobunn for et variert insektliv og godt skjul for fugler. I skogen er det rester av sørlig sandynemark  som er en truet naturtype. Skogen slik den ligger i dag er en viktig buffer til verneområdet. Ved nydyrking vil arealet i verneområdet bli negativt påvirket av bløtgjødsling.

Klepp kommune har svært få udyrka restarealer igjen og oppdyrking av skogen vil være i strid med kommunens egne mål for bevaring av restarealene.

Rådmannen i Klepp innstilte på å avslå søknaden om hogst og nydyrking av skogteigen. Men politikerne ville det annerledes. Søkeren fikk tillatelse til nydyrking. Dette vedtaket er altså påklaget av NOF,Rogaland og Naturvernforbundet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.02.2018

Eik

Hvor mange store eiker har vi?

21.05.2017 | Sist oppdatert: 21.05.2017

Noen hundre? Eller kanskje flere tusen? Det er det ingen som vet. De store eikene i Rogaland er ikke systematisk kartlagt. Det kan du gjøre noe med.

Hallgeir-langeland

To nye år med Langeland

25.04.2017 | Sist oppdatert: 25.04.2017

Hallgeir Langeland ble valgt for to nye år som styreleder på fylkeslagets årsmøte i går, mandag 24.april. Årsmøtet sier nei til Jærlina (ytre trase) og fire-felts motorvei til Kristiansand.

Forside rygjavern nr 1-2017

Rygjavern er ute!

21.04.2017 | Sist oppdatert: 21.04.2017

Da skal alle medlemmer i Rogaland ha fått papirutgaven av årets første Rygjavern. Har den gått deg hus forbi kan du laste ned bladfilen her.