• Rogaland
  • Nei til nydyrking av skog på Bore
Boreskogen som Klepp-politikerne mener kan hogges og nydyrkes.

Nei til nydyrking av skog på Bore

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Skogteigen ligger like utenfor Jærstrendene landskapsvernområde og består av plantet furu med innslag av lauvtrær. Skogen er en viktig rasteplass for trekkende fugl (beite og skjul) og leveområde for "jærhare". Døde og døende trær gir grobunn for et variert insektliv og godt skjul for fugler. I skogen er det rester av sørlig sandynemark  som er en truet naturtype. Skogen slik den ligger i dag er en viktig buffer til verneområdet. Ved nydyrking vil arealet i verneområdet bli negativt påvirket av bløtgjødsling.

Klepp kommune har svært få udyrka restarealer igjen og oppdyrking av skogen vil være i strid med kommunens egne mål for bevaring av restarealene.

Rådmannen i Klepp innstilte på å avslå søknaden om hogst og nydyrking av skogteigen. Men politikerne ville det annerledes. Søkeren fikk tillatelse til nydyrking. Dette vedtaket er altså påklaget av NOF,Rogaland og Naturvernforbundet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.02.2018

Gavekort

Siste innspurt gaveinnsamling

20.12.2016 | Sist oppdatert: 20.12.2016

Over 50 personer har kjøpt en stol i gave til Inge Steenslands Hus. Nå er det siste innspurt. Hva med å gi en stol i julegave ?

Tar opp banklån

25.11.2016 | Sist oppdatert: 15.12.2016

Det ekstraordinære årsmøtet i fylkeslaget vedtok enstemmig å gi styret fullmakt til å oppta et banklån på inntil 1,2 millioner kroner. Årsmøtet ble holdt på Mostun 8.desember.

IMGP6188

Stol med din glede!

24.10.2016 | Sist oppdatert: 24.10.2016

Gi Mostun en stol! oppfordret vi i siste utgave av Rygjavern. Den oppfordringen har har gått rett hjem hos våre medlemmer. I dag 23.oktober, har over 30 personer kjøpt tilsammen 42 stoler til den nette sum av kr 63 000!