Temmete og tørrlagte elver og bekker er et vanlig syn i Rogaland. Her en regulert og tørrlagt elv i Hjelmeland.

Nok nå

77 prosent av vannkrafta er utbygd i Rogaland og nå er tiden moden for å sette punktum. Målet i fylkeskommunens klima- og energiplan kan innfris med å oppruste gamle kraftverk, fastslår Naturvernforbundet.

I klima- og energiplanen er det satt et mål om 0,5 TWh ny vannkraft innen 2020. Det målet mener Naturvernforbundet kan nås med opprutsning av gamle kraftverk, blant annet i Lysebotn. Fylkespolitikerne bør sette foten ned og si at nok er nok. Rogaland har allerede bidratt med en samlet kraftproduksjon som langt overstiger forbruket i fylket. Nå bør vi sikre at det er noe urørt vassdragsnatur igjen til våre etterkommere.

I samband med fylkeskommunens strategidokument for små vannkraftverk krever Naturvernforbundet følgende ny vannkraftpolitikk i Rogaland:

* at det ikke tillates ny  kraftutbygging i vernete vassdrag.

* at det ikke tillates kraftutbygging i områder som medfører reduksjon av INON-områder

* at det ikke utbygges mer ny vannkraft i Rogaland enn målet i fylkeskommunens klima- og energiplan (2010) på 0,5 TWh innen 2020. Ny vannkraft må primært skje ved opprustning av eldre kraftverk.

* at Rogaland må sikre at større, sammenhengende INON-områder med variert vassdragsnatur blir sikret et helhetlig vern.

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.