Temmete og tørrlagte elver og bekker er et vanlig syn i Rogaland. Her en regulert og tørrlagt elv i Hjelmeland.

Nok nå

77 prosent av vannkrafta er utbygd i Rogaland og nå er tiden moden for å sette punktum. Målet i fylkeskommunens klima- og energiplan kan innfris med å oppruste gamle kraftverk, fastslår Naturvernforbundet.

I klima- og energiplanen er det satt et mål om 0,5 TWh ny vannkraft innen 2020. Det målet mener Naturvernforbundet kan nås med opprutsning av gamle kraftverk, blant annet i Lysebotn. Fylkespolitikerne bør sette foten ned og si at nok er nok. Rogaland har allerede bidratt med en samlet kraftproduksjon som langt overstiger forbruket i fylket. Nå bør vi sikre at det er noe urørt vassdragsnatur igjen til våre etterkommere.

I samband med fylkeskommunens strategidokument for små vannkraftverk krever Naturvernforbundet følgende ny vannkraftpolitikk i Rogaland:

* at det ikke tillates ny  kraftutbygging i vernete vassdrag.

* at det ikke tillates kraftutbygging i områder som medfører reduksjon av INON-områder

* at det ikke utbygges mer ny vannkraft i Rogaland enn målet i fylkeskommunens klima- og energiplan (2010) på 0,5 TWh innen 2020. Ny vannkraft må primært skje ved opprustning av eldre kraftverk.

* at Rogaland må sikre at større, sammenhengende INON-områder med variert vassdragsnatur blir sikret et helhetlig vern.

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.