Temmete og tørrlagte elver og bekker er et vanlig syn i Rogaland. Her en regulert og tørrlagt elv i Hjelmeland.

Nok nå

77 prosent av vannkrafta er utbygd i Rogaland og nå er tiden moden for å sette punktum. Målet i fylkeskommunens klima- og energiplan kan innfris med å oppruste gamle kraftverk, fastslår Naturvernforbundet.

I klima- og energiplanen er det satt et mål om 0,5 TWh ny vannkraft innen 2020. Det målet mener Naturvernforbundet kan nås med opprutsning av gamle kraftverk, blant annet i Lysebotn. Fylkespolitikerne bør sette foten ned og si at nok er nok. Rogaland har allerede bidratt med en samlet kraftproduksjon som langt overstiger forbruket i fylket. Nå bør vi sikre at det er noe urørt vassdragsnatur igjen til våre etterkommere.

I samband med fylkeskommunens strategidokument for små vannkraftverk krever Naturvernforbundet følgende ny vannkraftpolitikk i Rogaland:

* at det ikke tillates ny  kraftutbygging i vernete vassdrag.

* at det ikke tillates kraftutbygging i områder som medfører reduksjon av INON-områder

* at det ikke utbygges mer ny vannkraft i Rogaland enn målet i fylkeskommunens klima- og energiplan (2010) på 0,5 TWh innen 2020. Ny vannkraft må primært skje ved opprustning av eldre kraftverk.

* at Rogaland må sikre at større, sammenhengende INON-områder med variert vassdragsnatur blir sikret et helhetlig vern.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.09.2013

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.