Temmete og tørrlagte elver og bekker er et vanlig syn i Rogaland. Her en regulert og tørrlagt elv i Hjelmeland.

Nok nå

77 prosent av vannkrafta er utbygd i Rogaland og nå er tiden moden for å sette punktum. Målet i fylkeskommunens klima- og energiplan kan innfris med å oppruste gamle kraftverk, fastslår Naturvernforbundet.

I klima- og energiplanen er det satt et mål om 0,5 TWh ny vannkraft innen 2020. Det målet mener Naturvernforbundet kan nås med opprutsning av gamle kraftverk, blant annet i Lysebotn. Fylkespolitikerne bør sette foten ned og si at nok er nok. Rogaland har allerede bidratt med en samlet kraftproduksjon som langt overstiger forbruket i fylket. Nå bør vi sikre at det er noe urørt vassdragsnatur igjen til våre etterkommere.

I samband med fylkeskommunens strategidokument for små vannkraftverk krever Naturvernforbundet følgende ny vannkraftpolitikk i Rogaland:

* at det ikke tillates ny  kraftutbygging i vernete vassdrag.

* at det ikke tillates kraftutbygging i områder som medfører reduksjon av INON-områder

* at det ikke utbygges mer ny vannkraft i Rogaland enn målet i fylkeskommunens klima- og energiplan (2010) på 0,5 TWh innen 2020. Ny vannkraft må primært skje ved opprustning av eldre kraftverk.

* at Rogaland må sikre at større, sammenhengende INON-områder med variert vassdragsnatur blir sikret et helhetlig vern.

Dobbelbekkasin

Ja til forbud mot dyrking av myr

06.02.2019

- I løpet av de siste hundre årene har vi mistet en tredjedel av myrarealet grunnet nydyrking, uttak av torv og andre inngrep, og vi har kommet til et punkt der vi ikke kan miste mer, skriver Naturvernforbundets Stein Johan Warland i denne kommentaren.