• Rogaland
  • Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?
Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?

Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?.

Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?

Velkommen til debatt på Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Rogaland har gode forutsetninger for å produsere mye vind- og vannkraft. Samtidig satser Europa stort på fornybar energi, og europerne vil gjerne importere norsk vind- og vannkraft.

Til denne debatten kommer Rune Hersvik fra Norsk Vind Energi. Klimatoppmøtet i Paris nærmer seg med stormskritt, og Hersvik orienterer om energisituasjonen og hvilken energipolitikk som føres i Europa. Han ser også på hvordan Rogaland kan bidra med de klimaløsningene FNs klimapanel og verdens ledende forskningsinstitusjoner har rangert som de mest energi- og kostnadseffektive, og samtidig ivareta det biologiske mangfoldet.

Sveinulf Vågene, styreleder i La naturen leve, ser nærmere på hvilke konsekvenser vind- og vannkraftutbygging og eksport til Europa har for rogalandsnaturen - og hvordan han ser for seg at klimautfordringene kan løses.

Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet, ønsker velkommen og styrer ord.

Det vil også bli åpnet for debatt og innlegg fra publikum.

Hjertelig velkommen til Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.11.2015

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018 | Sist oppdatert: 31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018 | Sist oppdatert: 16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018 | Sist oppdatert: 14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.