• Rogaland
  • Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?
Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?

Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?.

Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?

Velkommen til debatt på Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Rogaland har gode forutsetninger for å produsere mye vind- og vannkraft. Samtidig satser Europa stort på fornybar energi, og europerne vil gjerne importere norsk vind- og vannkraft.

Til denne debatten kommer Rune Hersvik fra Norsk Vind Energi. Klimatoppmøtet i Paris nærmer seg med stormskritt, og Hersvik orienterer om energisituasjonen og hvilken energipolitikk som føres i Europa. Han ser også på hvordan Rogaland kan bidra med de klimaløsningene FNs klimapanel og verdens ledende forskningsinstitusjoner har rangert som de mest energi- og kostnadseffektive, og samtidig ivareta det biologiske mangfoldet.

Sveinulf Vågene, styreleder i La naturen leve, ser nærmere på hvilke konsekvenser vind- og vannkraftutbygging og eksport til Europa har for rogalandsnaturen - og hvordan han ser for seg at klimautfordringene kan løses.

Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet, ønsker velkommen og styrer ord.

Det vil også bli åpnet for debatt og innlegg fra publikum.

Hjertelig velkommen til Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.11.2015

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018 | Sist oppdatert: 11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Vel blåst klesbyttedag

24.04.2018 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Søndag 15 april var gamle Mostun fylt til randen av flott tøy og klimabevisste forbrukere.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!