• Rogaland
  • Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?
Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?

Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?.

Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?

Velkommen til debatt på Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Rogaland har gode forutsetninger for å produsere mye vind- og vannkraft. Samtidig satser Europa stort på fornybar energi, og europerne vil gjerne importere norsk vind- og vannkraft.

Til denne debatten kommer Rune Hersvik fra Norsk Vind Energi. Klimatoppmøtet i Paris nærmer seg med stormskritt, og Hersvik orienterer om energisituasjonen og hvilken energipolitikk som føres i Europa. Han ser også på hvordan Rogaland kan bidra med de klimaløsningene FNs klimapanel og verdens ledende forskningsinstitusjoner har rangert som de mest energi- og kostnadseffektive, og samtidig ivareta det biologiske mangfoldet.

Sveinulf Vågene, styreleder i La naturen leve, ser nærmere på hvilke konsekvenser vind- og vannkraftutbygging og eksport til Europa har for rogalandsnaturen - og hvordan han ser for seg at klimautfordringene kan løses.

Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet, ønsker velkommen og styrer ord.

Det vil også bli åpnet for debatt og innlegg fra publikum.

Hjertelig velkommen til Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.11.2015

Natur på torsdag

14.03.2018 | Sist oppdatert: 15.03.2018

Sjekk ut programmet i foredragsserien Natur på torsdag

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018 | Sist oppdatert: 13.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.