• Rogaland
  • Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?
Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?

Hvor mye vind- og vannkraft skal produseres i Rogaland?.

Norge og Rogaland som Europas grønne batteri?

Velkommen til debatt på Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Rogaland har gode forutsetninger for å produsere mye vind- og vannkraft. Samtidig satser Europa stort på fornybar energi, og europerne vil gjerne importere norsk vind- og vannkraft.

Til denne debatten kommer Rune Hersvik fra Norsk Vind Energi. Klimatoppmøtet i Paris nærmer seg med stormskritt, og Hersvik orienterer om energisituasjonen og hvilken energipolitikk som føres i Europa. Han ser også på hvordan Rogaland kan bidra med de klimaløsningene FNs klimapanel og verdens ledende forskningsinstitusjoner har rangert som de mest energi- og kostnadseffektive, og samtidig ivareta det biologiske mangfoldet.

Sveinulf Vågene, styreleder i La naturen leve, ser nærmere på hvilke konsekvenser vind- og vannkraftutbygging og eksport til Europa har for rogalandsnaturen - og hvordan han ser for seg at klimautfordringene kan løses.

Håkon Fossmark, daglig leder i Naturvernforbundet, ønsker velkommen og styrer ord.

Det vil også bli åpnet for debatt og innlegg fra publikum.

Hjertelig velkommen til Mostun natursenter onsdag 4. november kl. 19!

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.11.2015

Skurvedalen, CIMG0086

Lysefjordens indrefilet er reddet

24.11.2017 | Sist oppdatert: 24.11.2017

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017 | Sist oppdatert: 02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017 | Sist oppdatert: 21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017 | Sist oppdatert: 12.06.2018

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.