Janne Johnsen tok fram storslegga og hamret løs på NVE på torsdagens vindkraftseminar.

NVE må under kontroll

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Janne Johnsen mener at «uvesenet» NVE må under fylkeskommunal kontroll.

- I forbindelse med regionreformen skal det deles ut nye oppgaver til landets fylkeskommuner. La oss få kontroll på NVE, oppfordret Johnsen sin egen regjering.

I 2011 la Rogaland fram landets første regionale plan for utbygging av vindkraft. Planen viser hvilke områder i fylket der det ikke kan bygges vindkraftindustri fordi konfliktene med ulike andre interesser er for store. På samme måte viser planen hvilke områder som kan egne seg for vindkraftutbygging.

- Vi var skikkelig stolte over planen som vi vedtok enstemmig, framholdt Johnsen. - Miljøvernministeren ga planen masse skryt, og mente den var forbilledlig. Men i NVE har de sin egen agenda. Da konsesjonssøknadene kom på bordet, ga NVE blaffen i hele planen, uttalte en opprørt Høyreleder og fortsatte:

- Giljaområdet hørte til planens nei-område. NVE ga konsesjon fordi det ikke var sikkert at Gilja eller andre konsesjonsgitte områder ble bygd. Det går ikke an å svare sånn. Det er uhørt, tordnet Janne Johnsen.

- En byråkrat i Oslo skal ikke komme her og fortelle oss hva Rogalandsnaturen betyr for oss. Det vet vi som bor her, la hun til.

På det godt besøkte seminaret dokumenterte professor Ånund Killingtveit fra NTNU at Norges framtidige behov for elektrisitet fram til 2050 kan dekkes med vannkraft uten store nye utbygginger. John Giæver Tande fra SINTEF fortalte om en massiv europeisk satsing på offshore vindkraft der Norge kan spille en betydelig rolle med sin teknologiske kompetanse og erfaring.

Seminaret som samlet 46 deltakere var arrangert av La naturen leve, Stavanger Turistforening, Norges Jeger- og fiskerforbund, Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland, Forum for Natur og Friluftsliv, Rogland og Naturvernforbundet i Rogaland.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.