Janne Johnsen tok fram storslegga og hamret løs på NVE på torsdagens vindkraftseminar.

NVE må under kontroll

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Janne Johnsen mener at «uvesenet» NVE må under fylkeskommunal kontroll.

- I forbindelse med regionreformen skal det deles ut nye oppgaver til landets fylkeskommuner. La oss få kontroll på NVE, oppfordret Johnsen sin egen regjering.

I 2011 la Rogaland fram landets første regionale plan for utbygging av vindkraft. Planen viser hvilke områder i fylket der det ikke kan bygges vindkraftindustri fordi konfliktene med ulike andre interesser er for store. På samme måte viser planen hvilke områder som kan egne seg for vindkraftutbygging.

- Vi var skikkelig stolte over planen som vi vedtok enstemmig, framholdt Johnsen. - Miljøvernministeren ga planen masse skryt, og mente den var forbilledlig. Men i NVE har de sin egen agenda. Da konsesjonssøknadene kom på bordet, ga NVE blaffen i hele planen, uttalte en opprørt Høyreleder og fortsatte:

- Giljaområdet hørte til planens nei-område. NVE ga konsesjon fordi det ikke var sikkert at Gilja eller andre konsesjonsgitte områder ble bygd. Det går ikke an å svare sånn. Det er uhørt, tordnet Janne Johnsen.

- En byråkrat i Oslo skal ikke komme her og fortelle oss hva Rogalandsnaturen betyr for oss. Det vet vi som bor her, la hun til.

På det godt besøkte seminaret dokumenterte professor Ånund Killingtveit fra NTNU at Norges framtidige behov for elektrisitet fram til 2050 kan dekkes med vannkraft uten store nye utbygginger. John Giæver Tande fra SINTEF fortalte om en massiv europeisk satsing på offshore vindkraft der Norge kan spille en betydelig rolle med sin teknologiske kompetanse og erfaring.

Seminaret som samlet 46 deltakere var arrangert av La naturen leve, Stavanger Turistforening, Norges Jeger- og fiskerforbund, Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland, Forum for Natur og Friluftsliv, Rogland og Naturvernforbundet i Rogaland.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.