Halvard Josefsen borer kamjernstolper til sauegjerdet på Marøy.

Nytt gjerde på Marøy

I løpet av våren er det satt opp en halv kilometer med nytt gjerde på Store Marøy. Gjerdet skal stenge villsauene ute slik at kystlyngheia får komme seg til hektene.

Det har nemlig vist seg at beitetrykket har vært altfor hardt på Marøy. Det har ført til at røsslyngen blir beitet så hardt at den ikke klarer å revegetere skikkelig. Forventningene om blomstrende lynghei på Marløy har uteblitt,.

Det skal i hovedregelen være ett vinterdyr per 15 dekar røsslyng. For Marøys del vil det da være snakk om 4-5 dyr om vinteren. Gjennomsnittet over åtte beitesesonger har vært i underkant av 18 dyr. Det spesielle med Marøy er at det er svært gode og store grasbeiter som gir grunnlag for en stor saueflokk. Men villsauene nøyer seg ikke bare med graset, de beiter også i lyngheia året rundt.

I fjor høst ble saueflokken flyttet fra Marøy til Lundsneset. Nå er 15 søyer og 18 lam tilbake på Marøys frodige  grasbeiter.De vil ikke  få tilgang til røsslyngheia på nord- og østsiden av øya. Det er avstengt med et ca 500 meter langt gjerde.  Gjerdet er satt opp av Naturvernforbundet  på oppdrag fra Stavanger kommune. Selv om sauene blir stengt ute  er det fri tilgang for turbrukere. Det er satt opp seks gjerdeklyvere over gjerdet.

Er det noe Marøy allerede har mye av, så er det gjerder. Røffe anslag viser at det har vært omlag 2000 meter med steingjerder på øya. Gjerdene er der fortsatt, men de har ingen funksjon i forhold til beitende dyr. Skal man styre beitebruken av øya må det tas i bruk nettinggjerder. Når røsslyngen forhåpentlig kommer til hektene, kanskje om to-tre år, vil det igjen bli aktuelt  å slippe villsauene innpå lyngheia.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.

Side 2 styret

Siste Rygjavern ute nå

31.08.2017

En fyldig og innholdsrik utgave av Rygjavern har ankommet medlemmenes postkasser i disse dager. Her får du vite hva styre og administrasjon har drevet med siden forrige utgave i april.

Rykand, nesten heile, pan

Ikke rør fossene i Årdal

21.05.2017

Clemens Kraft har fått vann på mølla er utbyggingen av Ullestadelva i Årdal. Nå vil kraftselskapet rørlegge det meste av de resterende elvene og fossene i heia. Men motstanden er massiv.