Fiskemåke.

Fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes

Øker mest på Forus

Forus er takhekkende måkers førstevalg. Det går fram av årets bestandsovervåking på Nord-Jæren som er utført av Ecofact AS på oppdrag for Naturvernforbundet. Hekkebestanden av fiskemåker på Forus er mer enn dobbelt så stor som bestandene i Risavika og Dusavika

Siden bestandstellingene startet i 2008 har måkebestandene på Forus hatt en markert vekst. I år teller hekkebestanden av fiskemåke 110 par, mens sildemåke ble registrert med 26 par. I Risavika og Dusavika er det betydelige færre måker som hekker på industritakene og her har også bestandene gått noe tilbake.

Trolig hekker det flere måker på tak i Stavanger enn det gjør på naturlige hekkeplasser i skjærgården. Tradisjonelle hekkeplasser som Ormøyholmen, Litle Marøy og Plentingen har hatt en dramatisk tilbakegang de siste 10 åra. Kanskje måkene har funnet ut hustak er sikrere og fredeligere hekkeplasser enn holmer og skjær ?

Etter planen skal overvåkingen av hekkebestandene på hustak fortsette til og med 2012. I 2011 er det planen å fargemerke måkeunger for blant annet å sjekke overlevelse og rekruttering.

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.