Fiskemåke.

Fiskemåke. Foto: Roy Mangersnes

Øker mest på Forus

Forus er takhekkende måkers førstevalg. Det går fram av årets bestandsovervåking på Nord-Jæren som er utført av Ecofact AS på oppdrag for Naturvernforbundet. Hekkebestanden av fiskemåker på Forus er mer enn dobbelt så stor som bestandene i Risavika og Dusavika

Siden bestandstellingene startet i 2008 har måkebestandene på Forus hatt en markert vekst. I år teller hekkebestanden av fiskemåke 110 par, mens sildemåke ble registrert med 26 par. I Risavika og Dusavika er det betydelige færre måker som hekker på industritakene og her har også bestandene gått noe tilbake.

Trolig hekker det flere måker på tak i Stavanger enn det gjør på naturlige hekkeplasser i skjærgården. Tradisjonelle hekkeplasser som Ormøyholmen, Litle Marøy og Plentingen har hatt en dramatisk tilbakegang de siste 10 åra. Kanskje måkene har funnet ut hustak er sikrere og fredeligere hekkeplasser enn holmer og skjær ?

Etter planen skal overvåkingen av hekkebestandene på hustak fortsette til og med 2012. I 2011 er det planen å fargemerke måkeunger for blant annet å sjekke overlevelse og rekruttering.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.