• Rogaland
  • Omfattende giftbruk langs vegkantene
Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland

Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland.

Omfattende giftbruk langs vegkantene

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Det spørsmålet stilte Jarl Birkeland til Vegvesenet i sommer. Han ferdes ofte på den vakre kystvegen i Sokndal, fylkesvei 33, som går mellom Hauge i Dalane og Birkeland. På denne strekningen er det enkelte steder brukt kjemiske sprøytemidler i så stor grad at jordsmonnet har blitt svart og steindødt. Det er også sprøytet langs bekker og elver, ved offentlige badeplasser og i umiddelbar nærhet av dyrka mark med beitende husdyr.

Birkeland spør om dette er Vegvesenets politikk eller om det er etatens kontraktør på strekningen som tar seg til rette.

Vegvesenet svarer at de stiller strenge krav til bruk av kjemiske sprøytemidler og at dette kun skal brukes der man ikke kommer til med mekanisk kantslått. Vegvesenet vedgår at kontraktøren har brutt kravene for vedlikehold av fylkesvei 33.

Er det så enkelt at Vegvesenet kan skylde på kontraktøren når publikum klager på sprøytemiddelbruken. Har ikke Vegvesenet ansvar for å følge med på kontraktørens arbeid? Det er jo bare å ta seg en tur langs vegkantene, så vil man se akkurat det samme som Birkeland og mange andre trafikanter ser: Ihjelsprøyta vegkanter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.07.2016

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018 | Sist oppdatert: 10.10.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018 | Sist oppdatert: 04.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Preikestolen

Håpet ikke ute for Preikestolen nasjonalpark

15.05.2018 | Sist oppdatert: 27.05.2018

Det blir ingen supplerende nasjonalparkplan i 2020. Forslaget om dette fra SV og Kr.F fikk ikke flertall da saken ble behandlet i Stortingets energi- og miljøkomite på torsdag.