• Rogaland
  • Omfattende giftbruk langs vegkantene
Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland

Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland.

Omfattende giftbruk langs vegkantene

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Det spørsmålet stilte Jarl Birkeland til Vegvesenet i sommer. Han ferdes ofte på den vakre kystvegen i Sokndal, fylkesvei 33, som går mellom Hauge i Dalane og Birkeland. På denne strekningen er det enkelte steder brukt kjemiske sprøytemidler i så stor grad at jordsmonnet har blitt svart og steindødt. Det er også sprøytet langs bekker og elver, ved offentlige badeplasser og i umiddelbar nærhet av dyrka mark med beitende husdyr.

Birkeland spør om dette er Vegvesenets politikk eller om det er etatens kontraktør på strekningen som tar seg til rette.

Vegvesenet svarer at de stiller strenge krav til bruk av kjemiske sprøytemidler og at dette kun skal brukes der man ikke kommer til med mekanisk kantslått. Vegvesenet vedgår at kontraktøren har brutt kravene for vedlikehold av fylkesvei 33.

Er det så enkelt at Vegvesenet kan skylde på kontraktøren når publikum klager på sprøytemiddelbruken. Har ikke Vegvesenet ansvar for å følge med på kontraktørens arbeid? Det er jo bare å ta seg en tur langs vegkantene, så vil man se akkurat det samme som Birkeland og mange andre trafikanter ser: Ihjelsprøyta vegkanter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.07.2016

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018 | Sist oppdatert: 11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Vel blåst klesbyttedag

24.04.2018 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Søndag 15 april var gamle Mostun fylt til randen av flott tøy og klimabevisste forbrukere.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!