• Rogaland
  • Omfattende giftbruk langs vegkantene
Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland

Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland.

Omfattende giftbruk langs vegkantene

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Det spørsmålet stilte Jarl Birkeland til Vegvesenet i sommer. Han ferdes ofte på den vakre kystvegen i Sokndal, fylkesvei 33, som går mellom Hauge i Dalane og Birkeland. På denne strekningen er det enkelte steder brukt kjemiske sprøytemidler i så stor grad at jordsmonnet har blitt svart og steindødt. Det er også sprøytet langs bekker og elver, ved offentlige badeplasser og i umiddelbar nærhet av dyrka mark med beitende husdyr.

Birkeland spør om dette er Vegvesenets politikk eller om det er etatens kontraktør på strekningen som tar seg til rette.

Vegvesenet svarer at de stiller strenge krav til bruk av kjemiske sprøytemidler og at dette kun skal brukes der man ikke kommer til med mekanisk kantslått. Vegvesenet vedgår at kontraktøren har brutt kravene for vedlikehold av fylkesvei 33.

Er det så enkelt at Vegvesenet kan skylde på kontraktøren når publikum klager på sprøytemiddelbruken. Har ikke Vegvesenet ansvar for å følge med på kontraktørens arbeid? Det er jo bare å ta seg en tur langs vegkantene, så vil man se akkurat det samme som Birkeland og mange andre trafikanter ser: Ihjelsprøyta vegkanter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.07.2016

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.