• Rogaland
  • Omfattende giftbruk langs vegkantene
Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland

Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland.

Omfattende giftbruk langs vegkantene

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Det spørsmålet stilte Jarl Birkeland til Vegvesenet i sommer. Han ferdes ofte på den vakre kystvegen i Sokndal, fylkesvei 33, som går mellom Hauge i Dalane og Birkeland. På denne strekningen er det enkelte steder brukt kjemiske sprøytemidler i så stor grad at jordsmonnet har blitt svart og steindødt. Det er også sprøytet langs bekker og elver, ved offentlige badeplasser og i umiddelbar nærhet av dyrka mark med beitende husdyr.

Birkeland spør om dette er Vegvesenets politikk eller om det er etatens kontraktør på strekningen som tar seg til rette.

Vegvesenet svarer at de stiller strenge krav til bruk av kjemiske sprøytemidler og at dette kun skal brukes der man ikke kommer til med mekanisk kantslått. Vegvesenet vedgår at kontraktøren har brutt kravene for vedlikehold av fylkesvei 33.

Er det så enkelt at Vegvesenet kan skylde på kontraktøren når publikum klager på sprøytemiddelbruken. Har ikke Vegvesenet ansvar for å følge med på kontraktørens arbeid? Det er jo bare å ta seg en tur langs vegkantene, så vil man se akkurat det samme som Birkeland og mange andre trafikanter ser: Ihjelsprøyta vegkanter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.07.2016

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019 | Sist oppdatert: 04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019 | Sist oppdatert: 29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019 | Sist oppdatert: 19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.