• Rogaland
  • Omfattende giftbruk langs vegkantene
Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland

Død vegkant langs fylkesvei 33 i Sokndal. Foto: Jarl Birkeland.

Omfattende giftbruk langs vegkantene

Meldinger fra publikum tyder på en omfattende bruk av kjemiske sprøytemidler langs vegkantene i Rogaland. Er det slik Vegvesenet vil ha det?

Det spørsmålet stilte Jarl Birkeland til Vegvesenet i sommer. Han ferdes ofte på den vakre kystvegen i Sokndal, fylkesvei 33, som går mellom Hauge i Dalane og Birkeland. På denne strekningen er det enkelte steder brukt kjemiske sprøytemidler i så stor grad at jordsmonnet har blitt svart og steindødt. Det er også sprøytet langs bekker og elver, ved offentlige badeplasser og i umiddelbar nærhet av dyrka mark med beitende husdyr.

Birkeland spør om dette er Vegvesenets politikk eller om det er etatens kontraktør på strekningen som tar seg til rette.

Vegvesenet svarer at de stiller strenge krav til bruk av kjemiske sprøytemidler og at dette kun skal brukes der man ikke kommer til med mekanisk kantslått. Vegvesenet vedgår at kontraktøren har brutt kravene for vedlikehold av fylkesvei 33.

Er det så enkelt at Vegvesenet kan skylde på kontraktøren når publikum klager på sprøytemiddelbruken. Har ikke Vegvesenet ansvar for å følge med på kontraktørens arbeid? Det er jo bare å ta seg en tur langs vegkantene, så vil man se akkurat det samme som Birkeland og mange andre trafikanter ser: Ihjelsprøyta vegkanter.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.07.2016

Skurvedalen, CIMG0086

Lysefjordens indrefilet er reddet

24.11.2017 | Sist oppdatert: 24.11.2017

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017 | Sist oppdatert: 02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017 | Sist oppdatert: 21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017 | Sist oppdatert: 12.06.2018

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.