Lågaliåna igjen truet av utbygging. I bakgrunnen Dalavatn.

Omkamp om Lågaliåna

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.

Jørpeland Kraft dropper forslaget om pumepkraftverk og endrer rørgaten fra tunnel til nedgravd. Det sistnevnte forslaget representerer et betydelig mer skadelig naturinngrep enn tunnel, ifølge Tjensvold.

- Rørgaten må sprenges i bratt, bart fjell og og en av de meste brukte turveiene vil bli utilgjengelig. Inngrepet vil bli svært synlig og er et langt dårligere alternativ enn tunnel. Hele utbyggingen må avvises, fastslår han.

​Kraftverket skal utnytte fallet fra Svortingsvatn til Dalavatn. Området er svært mye brukt til friluftsformål, blant annet av speiderne. Alle de store friluftsorganisasjonene har protestert mot de nye planene fra Jørpeland Kraft. Det gjelder blant andre Norges Speiderforbund, Stavanger Turistforening og Norges Jeger- og fiskerforbund.

Dobbelbekkasin

Ja til forbud mot dyrking av myr

06.02.2019

- I løpet av de siste hundre årene har vi mistet en tredjedel av myrarealet grunnet nydyrking, uttak av torv og andre inngrep, og vi har kommet til et punkt der vi ikke kan miste mer, skriver Naturvernforbundets Stein Johan Warland i denne kommentaren.

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.